Nisza rynkowa w e-commerce. Jak znaleźć niszę dla swojego biznesu?

Kobieta w biurze szuka niszy dla swojego biznesu

Myślisz o rozpoczęciu działalności w branży e-commerce? Teraz jest doskonały moment na start – zwłaszcza że prognozy mówią o stabilnym, 12-procentowym wzroście rynku e-sprzedaży w Polsce co najmniej do 2026 roku. Pytanie jednak: co sprzedawać, aby móc liczyć na zyski? Oto kilka wskazówek, które ułatwią ci znalezienie swojej niszy rynkowej w e-commerce.

Dobra nisza rynkowa w e-commerce, czyli jaka?

Na powyższe pytanie nie istnieje jedna, uniwersalna odpowiedź. To, jaką decyzję podejmiesz, może być uzależnione m.in. od:

  • bieżącego profilu prowadzonej działalności – jeżeli sprzedajesz określone towary stacjonarnie, w tej branży zapewne jesteś specjalistą. Ponadto „wydeptałeś ścieżki” u dostawców, przez co możesz zaproponować konkurencyjne ceny. Wchodzenie na zupełnie nowy rynek może być ryzykiem;
  • planowanej skali działalności – a co za tym idzie, budżetu. Jeżeli zaplanujesz np. sprzedaż sprzętu RTV, początkowa inwestycja w produkty może być wysoka. Natomiast jeżeli pragniesz dystrybuować dekoracje DIY, próg wejścia będzie znacznie mniejszy;
  • twojego doświadczenia i wiedzy – dobrze być ekspertem w dziedzinie, z którą związany jest sprzedawany towar. Dzięki temu można skuteczniej doradzić do klientów i zyskać wysoki poziom wiarygodności;
  • obecnych trendów na rynku e-commerce – warto je prześledzić i zobaczyć, jakie towary aktualnie sprzedają się najlepiej. To może być dobra wskazówka do wybrania niszy biznesowej.

Pewne jest jedno: decyzję warto dobrze przemyśleć, a przed jej ostatecznym zatwierdzeniem trzeba dokładnie przeanalizować konkurencję i odpowiedzieć sobie na pytanie, w czym jesteś w stanie ją przebić.

Jakie kategorie produktów sprzedają się najlepiej w internecie?

Jedną ze wskazówek, które pomogą ci podjąć decyzję o niszy e-commerce, w którą warto wejść, są najpopularniejsze kategorie produktów kupowane on-line. Jak pokazuje raport Gemius „eCommerce w Polsce 2021”[1], najchętniej kupowane są:

  • odzież, akcesoria i dodatki,
  • obuwie,
  • kosmetyki,
  • sprzęt komputerowy.

Są to oczywiście bardzo szerokie obszary tematyczne, w których nadal można znaleźć miejsce dla siebie. Przykładowo, warto przyjrzeć się bliżej trendowi na naturalne kosmetyki, który obecnie dominuje, i to takie produkty wprowadzić do sprzedaży, zamiast bazować na typowych markach „supermarketowych”. Możliwości jest oczywiście znacznie więcej – np. dystrybucja produktów do car-detailingu, półproduktów do tworzenia dekoracji DIY, półproduktów do kosmetyków, designerskich etui do telefonów… można tak długo wymieniać.

Pamiętaj także, że o sukcesie twojego sklepu internetowego zadecyduje także jakość obsługi e-commerce pod względem logistycznym. Zapewnij sobie pomoc fachowców w zakresie magazynowania, konfekcjonowania produktów, kompletacji i wysyłki zamówień, a także obsługi zwrotów. Poznaj szczegóły – skontaktuj się z ekspertami Cordis Logistic, którzy pomogą ci zadbać o sprawne obsługiwanie klientów, a co za tym idzie – o wysoką renomę twojego e-sklepu.

[1] https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-w-polsce-2021.html