Księga znaku – niezbędnik każdej marki

Loga aplikacji na telefonie

Logo, czyli znak firmowy to podstawowy atrybut, który już na pierwszy rzut oka pozwala odróżnić jedną markę od drugiej oraz wzbudzić określone skojarzenia. Jest to najprostszy i najskuteczniejszy zarazem sposób, aby zaistnieć i utrwalić się w świadomości odbiorców. Samo logo nie wystarczy jednak, aby możliwe było jego umiejętne wykorzystywanie w przyszłości. Wraz z logo każda firma powinna otrzymać także księgę znaku, która jest instrukcją obsługi logo oraz zawiera wszystkie niezbędne informacje na temat jego prawidłowego użytkowania.

Czym jest księga znaku i dlaczego jej posiadanie jest tak istotne?

Księga znaku to dokument dostarczany wraz z logo. O jego stworzenie powinna zatroszczyć się firma, której powierzyliśmy projekt znaku firmowego. Nie należy nigdy iść na kompromis i świadomie rezygnować z księgi znaku, gdyż taka decyzja może nieść za sobą wiele negatywnych konsekwencji w przyszłości. Logo, bez względu na to, czy jest prostym w budowie znakiem, czy też bardziej skomplikowanym, wymaga dodatkowych wskazówek odnośnie dalszej pracy z nim. Znak firmowy będzie umieszczony na wszelkich materiałach marketingowych i promocyjnych, opakowaniach produktów, stronie internetowej, pojazdach firmowych i wszystkich innych miejscach, w których firma chce zaznaczyć swoją obecność.

Wymaga to umiejętnej jego reprodukcji, aby znak firmowy zawsze prezentował się estetycznie, spójnie i zgodnie z pierwotną koncepcją. Księga znaku dostarcza wszystkich potrzebnych informacji na temat prawidłowej pracy z logo oraz przykładów, które pomagają w jego reprodukcji. Jest niezwykle potrzebnym dokumentem, o który często pytają graficy, programiści, drukarnie oraz pozostałe profesjonalne podmioty, którym zlecimy przygotowanie materiałów promocyjnych z logo firmy. Bez księgi znaku i znajdujących się w niej informacji łatwo o błąd, który może firmę sporo kosztować zarówno pod względem finansowym, jak i wizerunkowym.

Tworzenie logo

Księga znaku w wersji podstawowej i rozszerzonej – co musi zawierać?

Księga znaku może zostać dostarczona w dwóch wariantach. Wersja podstawowa zawiera wszystkie istotne informacje i wskazówki odnoszące się do pracy ze znakiem firmowym. Znajdziemy w niej wyjaśnienie znaczenia i genezy logo, jego symboliki oraz odniesienia do działalności firmy. Logo w wersji podstawowej pokazuje, jak powinno wyglądać logo, jaką wielkość muszą mieć jego poszczególne elementy oraz jak powinny być rozmieszczone. Wersje alternatywne ukazują znak firmowy w innych, mniej typowych konfiguracjach – tu pojawia się logotyp, sygnet, logo z hasłem firmowym itp. Alternatywne warianty zawierają natomiast logo w wersji achromatycznej, czyli odcieniach szarości.

Podstawowa księga znaku zawiera także istotne wskazówki odnośnie kolorystyki znaku firmowego, jego typografii, czyli czcionek oraz skalowania logo. Bardzo ważnym składnikiem podstawowej księgi znaku są także niedopuszczalne modyfikacje, w których znajdziemy informacje na temat obostrzeń odnośnie zmiany kolorów, pola ochronnego i efektów. Rozszerzona księga znaku, oprócz wszystkich informacji znajdujących się w wersji podstawowej zawiera dodatkowo także przykładowe projekty i szablony, które mogą zostać od razu wykorzystane przez firmę.