Koszty w firmie – jak je obniżyć?

Kobieta przy biurku liczy na kalkulatorze koszty w firmie

Konieczność utrzymania płynności finansowej zmusza niejednego przedsiębiorcę do szukania sposobów na obniżenie kosztów w firmie. Za sprawą świadomego i przemyślanego ograniczenia wydatków mogą oni bowiem zaoszczędzić sporą część środków, które nierzadko są potrzebne do dalszego rozwoju biznesu. Musimy jednak uważać, aby redukcja kosztów w firmie nie stała się przyczyną obniżenia jakości oferowanych usług lub produktów. Warto zatem skorzystać ze sprawdzonych sposobów na optymalizację wydatków. Podpowiadamy, jak obniżyć koszty w firmie!

Sprawdzone sposoby na obniżenie kosztów w firmie

Optymalizacja kosztów w firmie może odbywać się na kilka różnych sposobów, a ich dobór może zależeć m.in. od liczby pracowników czy charakteru działalności danego przedsiębiorstwa. Warto zatem rozpocząć od dokładnej analizy wszystkich wydatków, a dopiero później podjąć decyzję, gdzie można wprowadzić oszczędności. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, jak zmniejszyć koszty w firmie.

Mniejsze koszta w firmie – mniejszy ZUS

Osoby, które rozważają prowadzenie własnej działalności, powinny skorzystać z tzw. “Ulgi na Start”. Skierowana jest ona do początkujących przedsiębiorców, zwalniając ich z obowiązku płacenia składek ZUS (poza składką zdrowotną). Okres obowiązywania ulgi wynosi 6 miesięcy, co może prowadzić do znacznego obniżenia kosztów w firmie, która właśnie wchodzi na rynek. Przedsiębiorca musi jednak spełnić kilka warunków m.in. podejmować działalność po raz pierwszy lub po upływie 5 lat od zamknięcia poprzedniej.

Jak obniżyć koszty w firmie? Wideo- i telekonferencje

Okres pandemii zmusił nas do korzystania z technologii służących do przeprowadzania wideo- i telekonferencji. Te nowoczesne oprogramowania stanowią doskonały sposób na obniżenie kosztów w firmie handlowej lub w działach, w których pracownicy zobowiązani są do częstych spotkań z klientami np. z odległych miast lub z zagranicy. Tego typu technologie prowadzą więc do redukcji wydatków związanych m.in. z podróżami służbowymi, a także umożliwiają pracę zdalną, która wiąże się z dużą oszczędnością. Jeśli dążymy do obniżenia kosztów w firmie, która zatrudnia handlowców, warto również przeanalizować wysokość opłat za telefon i w razie konieczności zmienić operatora sieci komórkowej.

Jak zmniejszyć koszty w firmie? Outsourcing usług

Przedsiębiorca, który szuka sposobów na optymalizację kosztów w firmie, powinien rozważyć skorzystanie z outsourcingu usług np. logistycznych, HR czy informatycznych. Dobrym przykładem jest przekazanie zadań księgowych zewnętrznemu usługodawcy, dzięki czemu nie musimy tworzyć osobnego stanowiska pracy w naszym przedsiębiorstwie. Innym sposobem na redukcję kosztów w firmie jest samodzielne prowadzenie księgowości przy użyciu dedykowanego programu online.

Obniżanie kosztów w firmie – przemyślany zakup wyposażenia do biura

Kompletując wyposażenie biura, na które składa się nie tylko odpowiedni sprzęt, ale i szereg innych elementów, powinniśmy starannie dobierać dostawców. Warto dokładnie przeanalizować oferty poszczególnych sklepów, aby zakupione produkty cechowały się nie tylko dobrą ceną, ale i wysoką jakością. Ewentualne usterki, a tym samym konieczność ciągłej wymiany wyposażenia, nie pozwoli nam na właściwą optymalizację kosztów w firmie.

Zmniejszenie kosztów w firmie dzięki oszczędności energii

Wybór energooszczędnych rozwiązań lub przeanalizowanie dostępnych ofert na rynku i zmiana dostawcy prądu to bardzo często skuteczny sposób na redukcję kosztów w firmie produkcyjnej.

Redukcja kosztów w firmie a zakupy artykułów biurowych przez Internet

Na koszt prowadzenie własnej firmy wpływają również niepozorne wydatki związane z zakupem niezbędnych materiałów np. papieru do drukarki, długopisów, spinaczy, organizerów itp. Kupując artykuły biurowe, warto starannie dobrać ofertę  sklepu, który powinien zapewniać szeroki asortyment i atrakcyjne ceny. Kolejnym ważnym aspektem jest wysoka jakość sprzedawanych produktów, co wpłynie na ich dużą wydajność i wieloletnią żywotność. To w połączeniu z atrakcyjnymi cenami pozwala skutecznie obniżyć koszty stałe w firmie. Przykładem takiego sklepu jest maxibiuro.pl, który poza fachowym doradztwem w zakresie doboru produktów, zapewnia ekspresowe dostarczenie zamówienia. Dodatkowo dla zamówień o wartości od 250 zł przesyłka jest całkowicie darmowa.