Co to jest biznesplan i jak go napisać? Oto kikla cennych wskazówek

Tworzenie biznesplanu

Jak wskazuje sama nazwa, biznesplan to nic innego jak odpowiedni plan na biznes. Najczęściej jest on spisywany w formie dokumentu na papierze, aby wyznaczyć koncepcje firmy i wskazać w jaki sposób powinna ona funkcjonować. Warto wiedzieć czym dokładnie jest biznesplan definicja, jak go zbudować i o czym pamiętać w trakcie pisania.

Co to jest biznesplan?

Biznesplan może się odnosić zarówno do krótkotrwałych jak i długotrwałych inwestycji. Zawiera on szczegółowe cele na dany okres, jak i opis działań, które należy podjąć. Ponadto taki plan powinien opierać się także o analizę sytuacji występującej na rynku, a także opis środków, które trzeba zainwestować, aby osiągnąć cele.

W uproszczeniu, aby zrozumieć czym jest biznesplan należy wskazać, że zawiera on odpowiedzi na następujące pytania:

  • Kto – zamierza uruchomić przedsiębiorstwo,
  • Czym – będzie się ono zajmowało, co będzie przedmiotem jego działalności,
  • Jak – będzie przebiegała realizacja ustalonych celów,
  • Ile – będzie kosztowało realizowanie założeń.

Zazwyczaj biznesplan tworzy się na etapie planowanie działalności gospodarczej. Na jego podstawie dopiero rusza się z pracami.

Po co tworzy się biznesplan?

Wiele osób zastanawia się czy tworzenie biznesplanu jest na pewno konieczne. Istnieje kilka powodów, które wskazują na słuszność tego rozwiązania. Przede wszystkim dokument ten pozwala na uporządkowanie informacji. Na papierze można spisać wszystko co najważniejsze, poukładać pewne fakty i spojrzeć na biznes z różnych stron.

Biznes plan dostarcza także niezwykle istotnych informacji. Dzięki ich zebraniu można postanowić czy jest sens na podejmowanie inwestycji czy lepiej z tego zrezygnować. Stworzenie biznesplanu ma także znaczenie formalne. Ubiegając się o różne dofinansowania, kredyty czy dotacje wymagane jest przedstawienie biznesplanu. Urząd gminy lub bank może podjąć decyzje tylko po analizie tego dokumentu.

Kolejną ważną kwestią związaną ze słusznością pisania planu swojego biznesu, jest nieoceniona pomoc przy zarządzeniu firmą. Ma to znaczenie zwłaszcza na samym początku. Jasno rozpisane cele i założenia oraz sposób ich realizacji znaczenie ułatwia całe działanie. Trzymając się tego co jest wyznaczone w planie można mieć pewność, że nie wypadnie się z drogi, którą sobie wyznaczono. Nie posiadając planu można w bardzo szybkim tempie odnieść porażkę.

Co powinien zawierać dobry biznesplan?

Dobry biznesplan powinien się składać z kilku obowiązkowych części, takich jak:

  • streszczenie całego przedsięwzięcia,
  • jego charakterystyka,
  • opis usług i produktów, które będą oferowane,
  • sposób zarządzania i ilość pracowników, których trzeba zatrudnić,
  • analizę rynku i konkurencji,
  • strategię działania,
  • a także plan finansowania.

Jak zrobić biznesplan?

Tworzenie biznesplanu
Źródło: Pexels.com

Warto wiedzieć jak napisać biznesplan, żeby pomógł on w rozwoju przedsiębiorstwa.  Jak wspomniano wcześniej, w pierwszej kolejności powinno się przygotować streszczenie, czyli skróconą wersję całego planu. W streszczeniu warto zawrzeć takie informacje jak:

  • nazwa firmy,
  • cel biznesplanu,
  • koncepcja rozwoju,
  • opis usług i produktów,
  • koszty i zyski w przybliżeniu,
  • plan wykorzystania inwestycji.

W streszczeniu warto także zawrzeć kilka innych informacji, wszystko zależy od charakteru przedsiębiorstwa.

Jeżeli chodzi o charakterystykę przedsiębiorstwa, z pewnością powinna ona zawierać najważniejsze informacje na temat firmy, jak np. życiorys zawodowy inwestorów, lokalizację, dane kontaktowe, formę organizacyjną – prawną itd. W kolejnej części biznesplanu trzeba dokładnie określić jakie produkty i usługi będą przedmiotem działalności, jak się będą nazywały, trzeba też podać ich dane, ceny oraz koszty wytworzenia i główne zalety. Informacje powinny być bardzo szczegółowe. Pisząc plan nie można też pominąć informacji o pracownikach, ilości osób, które trzeba zatrudnić, wymaganym wykształceniu itd. Trzeba także dokonać charakterystyki branży, określić strategię marketingową i określić źródła finansowania. Tak opracowany plan powinien być niezwykle cenną pomocą w działaniu.

Artykuł napisała:
Anna Kubica – oligofrenopedagog
interesujący się aranżacją wnętrz, ogrodów,
a także strategią biznesową.

Źródła: